امروز: ۱۴۰۳/۲/۶

تولد ساموئل ریچاردسون نویسنده معروف انگلیسی

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1689/8/19

ساموئل ریچارْدْسون، رمان نویس انگلیسی در 19 آگوست 1689 میلادی در انگلستان به دنیا آمد. وی در ابتدا به کارآموزی در یک چاپخانه مشغول شد و علاوه بر فراگیری فنون چاپ و تصحیح نمونه‌های کتاب، با مطالعات فراوان بر وسعت فکر و اطلاعات خود افزود. ریچاردسون از 20 سالگی به نویسندگی روی آورد تا این که با انتشار پِمْلا یا تقوای اجر یافته در 4 جلد به شهرت فراوانی رسید. پیروزی این اثر چنان قاطع و قابل توجه بود که هر کس آن را نخوانده بود به بی‌ذوقی و رکود ذهن متهم می‌گشت.

وی در سال‌های بعد کتاب سرگذشت بانویی جوان در 7 جلد و تاریخ سِرْچارلْزْ گراندیسون را در 7 جلد نگاشت که این دو کتاب نیز موفقیت زیادی به دست آوردند. ریچاردسون از آن پس از داستان‌نویسی دست برداشت و به جمع‌آوری قطعه‌های برگزیده‌ای از کتاب‌هایش پرداخت که شامل کلمات قصار و عبارت‌های حکیمانه و اخلاقی بود. در واقع، ادراک ریچاردسون درباره دگرگونی و انقلاب روح فرد و ایمان پرشور و راسخ او به تقوا و فضیلت و شیوه پرهیجان رمان‌هایش موجب پیروزی و محبوبیت فراوانش نزد کسانی می‌شد که تشنه رمان‌های سرگرم‌کننده بودند و هم‌چنین تجزیه و تحلیلی که در این کتاب‌ها از قلب و روح آدمی به عمل آمده بود، برایشان سود فراوان داشت.

در سال‌های بعد، شهرت ریچاردسون به خارج از انگلستان کشیده شد و الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان اروپا گشت. در حقیقت، ریچاردسون پدر رمان تحلیلی در انگلستان شناخته شده و داستان‌نویسی انگلیسی را به طرزی که امروزه معمول است پایه گذاری نموده است. ساموئل ریچاردسون سرانجام در 4 جولای 1761 میلادی در هفتاد و دو سالگی درگذشت. درباره او گفته‌اند که هیچ نویسنده‌ای قبل از ریچاردسون نتوانسته است چنین عمیقانه قلب و روح آدمی را بشکافد و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

ساعت و تقویم روز ایران