امروز: ۱۴۰۳/۱/۱۰

درگذشت جان دالتون دانشمند بزرگ بریتانیایی

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1844/7/27

جان دالتون دانشمند معروف انگلیسی در ششم سپتامبر 1766 میلادی در خانواده‌ای فقیر و روستایی در این کشور به دنیا آمد. او در دوران کودکی، دروس مذهبی، ریاضی و علوم را فرا گرفت و دیری نگذشت که نبوغ او در رشته ریاضی در سراسر ناحیه پیچید. دالتون در این زمان، در حالی که تنها 12 سال داشت، مدرسه‌ای در روستای خود تأسیس کرد و به بچه‌هایی که بزرگ‌تر از او بودند تدریس نمود. در همین اوقات به نگارش مشاهدات روزانه خود درباره اوضاع هوا و هواشناسی پرداخت و این کار را تا آخر عمر ادامه داد که پس از مرگش، مجموعه دویست هزار صفحه‌ای تحقیقات او در زمینه هواشناسی به جای ماند.

دالتون در 23 سالگی به تدریس ریاضی و علوم پرداخت و بخشی از نوشته‌های خود را در زمینه هواشناسی چاپ و منتشر کرد. انتشار این اثر توجه دانشمندان را به خود جلب نمود و باعث راهیابی او به انجمن فلسفی و ادبی منچستر گردید. وی در سال‌های بعد نیز به مطالعات خود ادامه داد تا سرانجام به کشف نظریه اتمی ساده منجر گردید. نظریه اتمی دالتون که نتیجه سال‌ها کار و تجربه اوست بر این اساس است که تمام عناصر از ذرات ریزی به نام اتم درست شده‌اند و غیر قابل شکافتن و شکستن است. هرچند بر پایه این نظریه، اتم‌های عناصر مختلف دارای خواص مختلف‌اند اما اتم‌های عناصر مشابه مانند یک‌دیگرند. هم‌چنین اتم‌ها غیرقابل تغییرند، نه به وجود می‌آیند و نه از بین می‌روند. این نظریه بی‌هیچ گونه انتقاد و اظهارنظری مورد تأیید دانشمندان قرار گرفت.

نظریه اتمی دالتون، بر دقت ریاضی و اهمیت علم شیمی افزود و علوم فیزیک و شیمی را به هم نزدیک‌تر کرد. هم‌چنین به کمک فرضیه اتمی دالتون ثابت شد که ذرات ماده، دارای جاذبه الکتریکی هستند. با کمک این خاصیت بود که بمب هسته‌ای ساخته شد و با انرژی عظیمش، جهان علم را به لرزه افکند. جان دالتون سرانجام در 27 جولای 1844 میلادی در 80 سالگی درگذشت.

ساعت و تقویم روز ایران