امروز: ۱۴۰۳/۱/۱۰

رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی

  • تقویم : شمسی
  • تاریخ رویداد : 1325/8/27

آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی متخلص به شعله، فرزند میرزا محمدحسن مجتهد آشتیانی در سال 1243 شمسی 1281 قمری در بیت رفیع مرجعیت و اجتهاد، در تهران به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن مقدمات و سطوح، و نیز پس از استفاده از محضر والد بزرگوارش، راهی نجف اشرف شد و از درس خارج استادانی همچون میرزا حبیب الله رشتی و آخوند ملامحمد کاظم خراسانی بهره‌مند گردید تا به مدارج عالیه اجتهاد و فقاهت رسید. آیت الله مرتضی آشتیانی سپس به ایران مراجعت نمود و در تهران به تدریس و اقامه جماعت مشغول شد. او در نهضت تحریم تنباکو، در کنار پدرش برای پیشبرد اهداف نهضت فعالیت کرد و بعد از پدرش، در تهران مرجعیت روحانی یافت.

آیت الله مرتضی آشتیانی در جریان انقلاب مشروطه نیز یکی از رهبران روحانی در تهران بود که به همین خاطر، عین الدوله، از رجال قاجار، او را از تولیت مدرسه مروی بر کنار نمود. ایشان همراه با سایر علمای تهران برای پیشبرد امر مشروطه به حرم حضرت عبدالعظیم مهاجرت کرد و تحصن گزید. وی تا آخر کار، مشروطه خواه باقی ماند ولی پس از فتح تهران توسط مشروطه طلبان و قبل از کودتای رضاخان در 1299 شمسی، به مشهد کوچید و وظایف دینی خود را دنبال کرد. آیت الله آشتیانی در جریان کشف حجاب، به همراه دیگر بزرگان شهر نامه اعتراض خود را به رضاخان پهلوی فرستاد که متعاقب آن، دستگیری علمای مشهد و قیام خونین مسجد گوهرشاد شکل گرفت.

ایشان در کنار امور سیاسی و اجتماعی، به لحاظ اخلاص به اهل بیت، زبانزد خاص و عام بود به طوری که تمام موالید و وفیات اهل بیت را برپا نموده و با وجود کهولت سن از مردم پذیرایی و گاه خود مدیحه خوانی می‌نمود. ایشان دارای مکاشفات و رؤیاهای صادقه نیز بوده است. آیت الله مرتضی آشتیانی سرانجام در 27 آبان 1325 شمسی برابر با 23 ذی‌حجه 1365 قمری در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم امام رضاع به خاک سپرده شد. میرزا محمود آشتیانی، حکیم و فقیه معاصر و اسماعیل آشتیانی، نقاش بزرگ، از فرزندان اویند.

ساعت و تقویم روز ایران