امروز: ۱۴۰۳/۱/۱۰

مرگ دنگ شیائو پینگ سیاست‌مدار برجسته و رهبر پیشین چین

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1997/2/19

دِنْگْ شیائو پینْگْ سیاست‌مدار برجسته و رهبر پیشین چین در روز بیست و سوم سال 1904 میلادی در این کشور به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، در 16 سالگی برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و با گرایش به افکار کمونیستی، به حزب کمونیست فرانسه پیوست. پینگ پس از پنج سال به مسکو رفت و با مراجعت به چین، در شمار هواداران مائوتسه تونگ رهبر کمونیست‌های چین قرار گرفت. وی در راهپیمایی بزرگ مائو از جنوب تا شمال چین در سال 1934 میلادی شرکت کرد و بیش از پیش به مائو، نزدیکی یافت. پینگ پس از حمله ژاپن به چین، مائو را به مشارکت در جنگ بر ضد ژاپن تشویق کرد. او هم‌چنین در جریان جنگ‌های داخلی چین نیز که به بیرون راندن قوای دولتی و استقرار حکومت کمونیستی در این کشور انجامید نقش موثری ایفا نمود و پس از استقرار رژیم کمونیستی در چین نیز، نزدیک به سه سال وظیفه گسترش حاکمیت رژیم جدید را در جنوب چین بر عهده داشت.

دنگ شیائوپینگ در سال 1952 میلادی به معاونت نخست وزیری چین و سپس به عضویت دفتر سیاسی حزب کمونیست انتخاب شد. او در سال 1956 میلادی، مائو را به انعطاف و تساهل بیشتری در برابر مخالفان و دیگراندیشان تشویق کرد که مورد قبول مائو واقع شد، ولی این سیاست با مخالفت عده‌ای از عناصر رادیکال حزب که همسر مائو در رأس آنها قرار داشت روبرو گردید. این گروه، در نهایت، مائو را نسبت به دنگ شیائو پینگ بدبین کردند و مقدمات انقلاب فرهنگی چین را در سال 1966 میلادی فراهم ساختند. پینگ در آغاز انقلاب فرهنگی چین، دبیر اول حزب کمونیست این کشور بود و یکی از پنج رهبر اصلی چین به شمار می‌آمد. اما رهبران انقلاب فرهنگی، در ابتدا دنگ شیائو را از مقامش معزول کردند و پس از دستگیری، او را با کلاه بوقی در خیابان‌ها گرداندند. وی چند سال در یکی از روستاها به حالت تبعید به کار پرداخت و پس از آن، خدمتکار یک رستوران شد. با این حال، دوستان وی تلاش زیادی برای اعاده حیثیت او به عمل آوردند تا این که در سال 1973 میلادی، به عنوان نخست وزیر چین معرفی شد.

با مرگ مائو، دنگ شیائو پینگ از سال 1978 میلادی به مدت 12 سال عملاً رهبر بلامنازع چین بود و با این که مقام و عنوان رسمی نداشت، تمام مقامات رهبری در چین با تصویب و صلاحدید او تعیین می‌شدند. در دوره پینگ، کشور چین، تحولات زیادی را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی پشت سر گذاشت. گرایش چین به سوی اقتصاد آزاد و گسترش رابطه با غرب نیز از اندیشه‌های دنگ شیائو پینگ است. ولی پینگْ مرتکب اشتباهات زمامداران مسکو نشد و ضمن انجام اصلاحات اقتصادی در چین، مهار قدرت را محکم در دست گرفت. وی نظام اقتصادی کاملاً بسته و سوسیالیستی این کشور را با برخی اصلاحات اساسی تا حدودی به سوی اقتصاد باز هدایت کرد. در این سال‌ها، چین، در عرصه‌های بین‌المللی، حضور بیشتری یافت و در مناسباتش با کشورهای مختلف، سیاست تشنج زدایی را در پیش گرفت. دنگ از سال 1990 میلادی به علت کهولت سن و بیماری، از کلیه مقام‌های خود استعفا داد اما تا زمان مرگ، برجسته‌ترین شخصیت چین محسوب می‌شد. سرانجام دنگ شیائو پینگ، رهبر چین و معمار اصلاحات اقتصادی و سیاسی این کشور در نوزدهم فوریه 1997 میلادی، در حالی که بیش از هفتاد سال سابقه فعالیت‌های سیاسی در رده‌های مختلف حکومتی چین داشت، در سن 92 سالگی درگذشت.

ساعت و تقویم روز ایران