امروز: ۱۴۰۳/۲/۲۲

تولد مادام فرانس کولت یکی از بزرگ‌ترین زنان نویسنده جهان

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1873/1/28

مادام سیدونی گابریل کلودین کولت معروف به مادام فرانْسْ کولْت نویسنده شهیر فرانسوی در 28 ژانویه 1873 میلادی در فرانسه به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و سپس برای یافتن کار رهسپار پاریس شد. کولت در پاریس با یک روزنامه نگار ازدواج کرد و در خانه برای مبارزه با بیکاری و آزمایش ذوق ادبی خود، قلم به دست گرفت. پس از چند ماه محصول کارش را که شامل شرح ساده و بی پیرایه زندگی وی در دوران کودکی بود برای اظهار نظر به شوهرش داد اما همسرش که جز خودش کسی را صاحب قریحه نمی‌دانست و تصور نمی‌کرد که کولت دارای ذوق و استعداد زیاد باشد، کتاب او را به دور افکند. کولت هم دیگر به نوشتن نپرداخت. ولی روزی اتفاقاً چشم شوهرش به کتاب او افتاد. صفحه اول را باز کرد و شروع به خواندن نمود ولی تا آن را تمام نکرد به زمین نگذاشت.

پس از این ماجرا، وی کولت را مجبور کرد که برای روزنامه‌اش داستان بنویسد. کولت در مدت یک سال داستان‌هایی نگاشت که شوهرش همگی را به نام خودش چاپ کرد. این موضوع باعث اختلاف زیادی میان آن دو گردید و چون شوهر قبول نکرد که کولْتْ مستقلاً داستانی بنگارد کارشان به متارکه انجامید. کولت از آن پس به روزنامه نویسی پرداخت و شاه کارهای بدیعی چون ولگرد و انزوای پر احساسات به وجود آورد. وقتی که این دو اثر برای او موفقیت کسب نمودند دیگر قلم را رها نکرد و آثاری چون گندم در علفزار و ساده لوح آزاد را نگاشت. این آثار چنان با ارزش بودند که در سال 1949 میلادی، ریاست آکادمی گنکور را که از مراکز مهم و وزنه‌های سنگین ادبیات فرانسه به شمار می‌آید به عهده گرفت. مادام کولْتْ هم چنین در هشتاد سالگی طی جشن بزرگی نشان لژیون دونور را که تا آن زمان به هیچ زنی داده نشده بود، دریافت کرد.

مادام فرانس کولت سرانجام در سوم اوت 1954 میلادی در 81 سالگی درگذشت. زندگی کولت، هماره سوژه‌ای برای نوشتارهایش بود. تمامی آثار او، رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و نمایش نامه‌ها، نقدهای ادبی و وقایع نگاری‌ها، یادآور خاطرات شخصی او از تصاویر مردان و زنان، حیوانات و گل‌هایی هستند که در گذار زندگی در ذهن او نشسته‌اند. صدای او، حالاتش و شیوه بیانی که برای تصویرسازی از مهر، خشم، هیجان، اندوه و شادی ارائه می‌کند، همه جا و همیشه پاک و زیبا و دور از زشتی و گناه است، چنان که گویی آن همه از ذهن فرشته‌ای معصوم تراوش کرده است. با این حال، آثار او از هر نوع رنگ مذهبی عاری بود و کولت بدون کمک از ایمان و اعتقادات مذهبی، به بیان واقعیت‌های دنیای زمینی می‌پرداخت و تا آخرین لحظه، بینش و کنجکاوی‌اش درباره زندگی سستی نیافت. عده‌ای از منتقدین، مادام کولت را بزرگ‌ترین نویسنده زن دنیا می‌دانند. هم چنین از هفتاد و پنج کتاب کولت، فیلم‌های فراوانی تهیه شده است.

ساعت و تقویم روز ایران