امروز: ۱۴۰۳/۲/۸

مرگ راینر ماریا ریلکه بزرگ‌ترین شاعر آلمانی قرن بیستم

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1926/12/29

رایْنِر ماریا ریلْکه، ادیب شهیر آلمانی در چهارم دسامبر 1875 میلادی در پراگ پایتخت چک از پدر و مادری آلمانی به دنیا آمد. او در اوایل عمر به سفرهای متعدد رفت و از روسیه، بالکان و فرانسه دیدن کرد. ریلکه در 21 سالگی در دانشگاه مونیخ به تحصیل در رشته فلسفه و تاریخ هنر پرداخت و با شرکت در جریان‌های اجتماعی و ادبی آخر قرن نوزدهم، در مجله‌های آلمانی و اتریشی مقاله‌هایی انتشار داد. وی در سال 1898 میلادی کتاب یادداشت‌های فلورانس را نوشت که در آن هیچ‌گونه آثار فعالیت هنری به چشم نمی‌خورد، بلکه احساس شاعر را در برابر هنر ایتالیا و اندیشه‌های او درباره هنرمندان آن دیار را نشان می‌دهد.

ریلکه در سال 1906 میلادی اولین اثر خود را با نام کتاب ساعت‌ها منتشر ساخت و نخستین مجموعه اشعارش را به نام اشعار نو، انتشار داد. او هم‌چنین در سراسر دیوان دعای اموات، موضوع مرگ را حکم‌فرما کرده است؛ موضوعی که بر بیشتر آثار وی تسلط دارد و به صورتی گوناگون پرورش می‌یابد. وی در سال 1913 میلادی قسمت اول قطعه بسیار معروف خود با نام الیژی را سرود اما به قول خودش، الهام شاعرانه او در نیمه راه او را ترک کرد و درست ده سال طول کشید تا ریلکه توانست در سال 1922 میلادی، قسمت دوم این قطعه را تحت تأثیر الهامی تازه بسراید. این اثر شاعرانه او بسیار عالی، ولی فوق‌العاده پیچیده و مشکل است؛ زیرا در آن غالباً یک فکر فلسفی و عمیق در چند کلمه خلاصه شده است. به سبب سبک خاص وی در ادبیات و شعر، او را شاعر اندیشه‌های والا لقب داده‌اند.

راینر که ده‌ها سال، یکه تاز ادبیات آلمان بود، به عنوان بزرگ‌ترین شاعر این کشور در قرن بیستم نیز شناخته شده است، به طوری که هیچ شاعر آلمانی بعد از نیچه، شهرت و مقام ریلکه را ندارد. شهرت ریلکه نه تنها اتریش و آلمان، بلکه سایر کشورهای اروپایی را فرا گرفت و در محیط ادبی فرانسه، شخصیت بسیار آشنا و ستایش‌انگیزی به شمار می‌آمد. آثار ریلکه از چنان محبوبیتی برخوردار بود که هیچ شاعری در زمان حیات، تا این حد محبوبیت را به چشم ندیده بود. ریلکه در شعر به مقامی رفیع دست یافت و در ادبیات آلمانِ نسل بعد نفوذ فراوان باقی گذارد. ریلکه را به طور مسلم می‌توان از درخشان‌ترین چهره‌های شعر غنایی آخر قرن نوزده و ربع اول قرن بیستم به شمار آورد. وی آثاری به زبان‌های آلمانی و فرانسه به نگارش درآورده است که رباعیات، گل‌های سرخ و پنجره‌ها به فرانسه و دخترهای مالت، زمزمه‌های قرون و کتاب زیارت به آلمانی از آن جمله‌اند. ماینر ماریا ریلکه سرانجام در 29 دسامبر 1926 میلادی در 51 سالگی درگذشت.

ساعت و تقویم روز ایران