امروز: ۱۴۰۳/۲/۷

ارتحال حضرت امام خمینی رحمه‌الله بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران

  • تقویم : شمسی
  • تاریخ رویداد : 1368/3/14

حضرت امام خمینی ره در زادروز حضرت زهرا (س) در 20 جمادی‌الثانی 1320 قمری برابر با اول مهر 1281 شمسی در خمین به دنیا آمدند. هنوز پنج ماه از تولد این عزیز نگذشته بود که پدرشان، سید مصطفی، از علمای آن دیار به دست خوانین منطقه به شهادت رسید. آن حضرت تحت تکفُّل مادر، عمه و برادر بزرگ خود، پس از تحصیل مقدمات در خمین راهی اراک گردید و از محضر حاج شیخ عبدالکریم حائری استفاده برد. با مهاجرت استاد به قم، حضرت امام نیز به قم رفتند و به تکمیل تحصیلات خود پرداختند.

پس از ارتحال آیت الله بروجردی، زندگی سیاسی امام، وارد مرحله جدیدی شده و حوادث آینده، ایشان را به دشمن شماره یک رژیم پهلوی تبدیل کرد. سخنرانی‌های پرشور و افشاگری‌های کوبنده ایشان، رژیم را رسوا می‌نمود تا این که در اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون، سخنرانی شدیداللحنی علیه رژیم ایراد فرمود و چند روز بعد از آن در آبان 1343 به ترکیه و سپس عراق تبعید شدند. این تبعید بیش از 14 سال به طول انجامید. امام که از خارج از کشور حوادث ایران را تعقیب می‌نمودند و انقلاب را هدایت می‌کردند، بر اثر پایداری مردم، سرانجام در 12 بهمن سال 57 وارد ایران شده و پس از چند روز، به رهبری ایشان، نظام شاهنشاهی ساقط شد.

حوادث سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا رحلت معظم له، فصل پرشوری در تاریخ حماسی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد. سرانجام رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، پس از سال‌ها مبارزه در راه حق و متجلی ساختن اسلام حقیقی در میان جوامع اسلامی و بشری و ستیز دائم با کفر و استکبار جهانی، در شامگاه روز سیزدهم خرداد سال 1368 شمسی به ملکوت اعلی پیوست و جهان اسلام در ماتم بزرگ‌ترین، شجاع‌ترین و آگاه‌ترین مرجع و رهبر اسلامی، به سوگ نشست. خبر رحلت این قائد عظیم‌الشأن در بامداد روز 14 خردادماه 1368 اعلام شد و قلب مالامال از عشق مردم به آن حضرت را به ماتمی جانکاه فرو برد.

ساعت و تقویم روز ایران