امروز: ۱۴۰۳/۲/۸

تولد شارل سنت بوو ادیب و منتقد معروف فرانسوی

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1804/12/15

شارل آگوستین سنت بوو منتقد، شاعر و رمان‌نویس فرانسوی در 23 دسامبر 1804 میلادی در یکی از خانواده‌های قدیمی شمال فرانسه به دنیا آمد و در نوجوانی به پاریس رفت. وی تحصیلات پزشکی خود را رها کرد و به راه ادبیات کشیده شد و با آن‌که بعدها عقیده ضد مذهبی یافت، زندگی فکری و معنوی‌اش به طور عمیقی تحت تأثیر محیط مذهبی خانواده و مدرسه قرار گرفته بود. سنت بوو در سن ۱۶ سالگی به خواندن آثار نویسندگان رمانتیک علاقه یافت و چیزی نگذشت که به سبب هوش و استعداد زودرس و به‌واسطه تحصیلات جدی و عمیقی که در زبان و ادبیات فرانسه انجام داده بود، به شناختن تاریخ‌نویسان و متفکران قرن گذشته شوق فراوانی نشان داد و درنتیجه به سوی اصول منطقی تحلیل و تحقیق روحی و فکری سوق داده شد. وی در ۲۰ سالگی اولین مقاله‌های انتقادی خود را انتشار داد.

سنت بوو در این دوره، جنبه‌های اساسی شخصیت خویش را آشکار کرد، یعنی ادراک امور مربوط به تحلیل روانی و معنوی و اعتماد به روش‌های علمی و ایمان به تأثیر عالم مادی بر زندگی فکری که بعدها همه آن‌ها را در نقد ادبی به‌کار برد، چنان‌که در اولین دیوان‌هایش نظیر زندگی و تسلی‌ها، انعکاس یافت. با وجود این، سنت بوو تا آن حد شاعر نبود که بتواند همه احساس‌های خود را به‌صورت شعر واقعی عرضه کند. او در سال‌های بعد اثری بدیع و ممتاز درباره تاریخ انتقادی شعر و تئاتر فرانسه در قرن شانزدهم میلادی انتشار داد. بدین طریق مبحث تازه‌ای در ادبیات کشور فرانسه گشوده شد و سنت بوو با اثر بدیعش یکی از عصرهای بسیار مهم شعر فرانسه را به جامعه شناساند. او هم‌چنین با انتشار کتاب "گفتارهای دوشنبه" در یازده جلد، خوانندگان را در جریان آخرین کتاب‌های منتشر شده و مشهورترین آثار ادبی عصر قرار داد. به‌وسیله این اثر بزرگ، تصویر شاعران و نویسندگان قدیم و جدید پیش چشم ظاهر می‌شود، هم‌چنین این کتاب، گواهی است بر اندیشه‌ها و هنر تحلیلی سنت بوو، که علاوه بر مدارک مربوط به نویسندگان و شاعران، منعکس‌کننده اوضاع و احوال اجتماعی هر دوره نیز می‌باشد.

سنت بوو استاد غیرقابل انکار نقد است. وی بیش از آثار، به خود نویسندگان و مردان ادب توجه داشته، زندگی افراد را بیش‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار داده و میان اثر و زندگی خصوصی نویسندگان و شاعران و محیط اجتماعی آنان، رابطه نزدیک برقرار کرده است. از این‌رو، تحلیل روانی در نقد ادبی سنت بوو مقام اصلی را داشته است، اما نمی‌توان گفت که وی در نقد هرگز دچار لغزش نشده و نظر شخصی را دخالت نداده است. بارها دیده شده که گروهی را نادیده گرفته و درباره نبوغ و قریحه گروه دیگر، راه مبالغه پیموده است. در هر حال، سنت بوو فرمانروای مطلق حکومت ادب زمان خود بود و با خطوط کوتاه و خلاصه، بیانیه خود را درباره آثار دیگران صادر می‌کرد. دیگر آثار او عبارت‌اند از: مکاتبات در شش جلد، نقد ادبی و تصویر بزرگان ادب در شش جلد و تصویرهای زنان مشهور. شارل آگوستین سنت بوو سرانجام در 13 اکتبر سال 1869 میلادی در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

ساعت و تقویم روز ایران