امروز: ۱۴۰۳/۱/۳۱

تولد ویل دورانت نویسنده، فیلسوف و مورخ شهیر امریکایی

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1885/11/5

ویلیام جِیمز دورانْتْ معروف به ویل دورانت، فیلسوف، نویسنده و مورخ شهیر امریکایی، در پنجم نوامبر 1885میلادی در ایالت ماساچوسِت امریکا به دنیا آمد. وی پس از طی دروس متوسطه و یادگیری زبان‌های فرانسه، انگلیسی و لاتین، موفق به اخذ دکترای فلسفه شد و به تدریس پرداخت. وی در سال 1914 میلادی مدرسه لی‌برتمپل را در نیویورک تأسیس نمود و در حدود 13 سال مدیریت آن را بر عهده داشت. وی هم‌زمان با تأسیس مدرسه، به عنوان سخنران فلسفه، تاریخ و ادبیات در دانشگاه کلمبیا انتخاب گردید. ویل دورانت در سال‌های بعد، طی سخنرانی‌های متعدد و سفر به مناطق مختلف دنیا، به مطالعه در تاریخ و فلسفه همت گماشت.

موفقیت عظیم تاریخ فلسفه وی که در سال 1926 میلادی منتشر شد باعث شد تا ویل دورانت متقاعد شود تا تمام عمر خود را وقف نوشتن تاریخ تمدن نماید. از این رو برای تهیه مدارک تاریخی و انجام تحقیقات لازمْ سه سفر به دور دنیا انجام داد و اندوخته‌های علمی خویش را افزایش بخشید. با انتشار کتاب ده جلدی تاریخ تمدن ویل دورانت، این اثر به زودی به کتابی شگفت‌انگیز و پرفروش تبدیل شد و در عرض مدت کوتاهی علاوه بر به ارمغان آوردن شهرت برای نویسنده، به 12 زبان دنیا ترجمه گردید. این شاهکار بزرگ در بین آثار مورخان نامدار و صاحبان ابتکار رقیب ندارد و در تمام جهان، به عنوان یک کتاب آگاهی بخش، مورد ستایش قرار گرفته است.

ویل دورانت معتقد بود تمدن رودی است با دو ساحل که به زغم وی، تاریخ‌نگاران تنها به خود رود توجه می‌کنند، آن هم رودی که گاه به دست آنها که می‌کُشند و می‌دزدند، پر از خون شده است. بنابراین وی تلاش نمود در کتاب تاریخ تمدن، حوادثی که در دو سوی رود اتفاق افتاده را به نگارش درآورد. با این حال ویل دورانت تصریح می‌نمود که نه حکیم است و نه دانشمند، بلکه دوستدار دانش و تاریخ‌نگاری است و به حکمت و فلسفه نیز علاقه‌مند است. علاوه بر کار نویسندگی و تاریخ نگاری، ویل دورانت دارای افکار فلسفی نیز بود و سالیانی به تدریس فلسفه اشتغال داشت. بزرگ‌ترین کار او در فلسفه آن بود که اندیشه‌ها و افکار پیچیده را به زبانی ساده و گیرا برمی‌گردانید. وی فلسفه را از زوایای مهجور و دور دست دانشمندان بیرون آورد و در خانه‌های مردم عادی، در دسترس همه قرار داد.

ویل دورانت فلسفه را مقبول عام ساخت و آثار دیگری نیز در این زمینه به نگارش درآورد. که تاریخ فلسفه، کاخ‌های فلسفه، حکمت و مسئله اجتماعی، ماجراهای نبوغ، مسئله هند، فاجعه روسیه و در معنی حیات از آن جمله‌اند. بسیاری از نویسندگان، از کتاب تاریخ تمدن به عنوان شاهکار بزرگی که در بین آثار مورخان رقیب ندارد، یاد کرده‌اند و آن را در ردیف بزرگ‌ترین تواریخ بشری و از حیث جامعیت و کمال با یک دایرة‌المعارف برابر دانسته است. ویل دورانت سرانجام در نهم نوامبر 1981 میلادی در 96 سالگی در زادگاه خود درگذشت.
 

ساعت و تقویم روز ایران