امروز: ۱۴۰۳/۲/۱۰

تولد آگوستین رودن هنرمند برجسته فرانسوی

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1840/11/12

آگوستین رودَن هنرمند برجسته فرانسوی در 12 نوامبر 1840 میلادی در پاریس به دنیا آمد. وی به عنوان پژوهش‌گری پرشور به مطالعه مجسمه‌های یونان و روم باستان پرداخت. رودن در صحنه پیکره‌سازی نوین، جایگاهی والا یافت و انقلابی علیه آرمان‌گرایی احساساتی به راه انداخت و نزدیک‌ترین راه بازگشت به طبیعت را در آثار هنری خود برگزید. دستاورد رودن در رهایی پیکره‌سازی مدرنْ بیشتر از لحاظ مرتبت استادی وی بود تا نوع آثارش. در میان معاصران کمتر می‌توان کسی را یافت که نیرو، تخیل و قدرت ابتکار قابل مقایسه با او در زمینه مسائل پیکره‌سازی داشته باشد. واقع‌گرایی بسیار دقیق و آشکار در آثار رودن، موجب ایجاد این گمان می‌شد که مبادا تا اندازه‌ای از روی مدل زنده، ساخته شده باشد اما بدون شک وی تمامی زوایای کار را به دقت نگریسته بود. در عین حال از لحاظ شدت معنویتْ، کارهایش در اوج می‌باشد. این مسئله در آثاری چون مردِ قدم زننده و یحیی (ع) تعمید دهنده در حال وعظْ، نمایان می‌باشد.

از آثار رودن ساختن موزه‌ای در پارلیل بود که در سال 1880 میلادی به وی واگذار شد. او برای این کار دست به تفسیری آزاد از کتاب دوزخ اثر دانته زد و با پرورش این موضوع این موضوع به آفرینش ترکیبی از اجسام و پیکره‌های کوچک پرداخت. نتیجه این تلاش اثر وی تحت عنوان دروازه‌های دوزخ بود. گرچه رودن در صنعت پیکره‌سازی، بعد از رنسانس، اولین قالب‌سازی بود که ابتدا با گِل آغاز می‌کرد و بعد مدل را به گچ یا برنز مبدل می‌ساخت ولی بسیاری از کارهای ستایش برانگیز وی، از سنگ مرمر بود. او در این راه گرچه از کمک دستیاران بهره می‌گرفت اما بدون تردید، کارها را خود تحت نظر داشت و مرمرها را با دست خود به اتمام می‌رسانید. از دیگر آثار رودن، پیکره‌های تک چهره‌وار هستند که در جای خود نمایانگر فصلی برای جستجوی هویت و توصیف نمادین می‌باشند.

آنچه کارهای او را از نمونه‌های یونانی‌اش متمایز می‌سازد، جستجوی او برای روان‌شناسی فرد است تا تناسب منطقی ساده اندام انسان. رودن، پیکرتراشی را به دلیل سه بعدی بودنش می‌ستود و خواص ویژه آن را در عرصه ماده کار و شکل، مورد مطالعه قرار می‌داد. بیشتر طرح‌های او ناتمام باقی ماندند یا عمداً نیمه کاره رها شدند. وی ترجیح می‌داد بخشی از کار را به تخیل تماشاگر واگذارد. رودن در هنر پیکرتراشی از مکتب امپرسیونیسم یا واقع‌گرایی و ثبت پاره‌هایی از زندگی طبیعت به مکتب اکسپرسیونیسم روی آورد که در آن نوعی کژنمایی و دوری از تمامی واقعیات حاکم بود. آگوست رودن پس از هفتاد و هفت سال زندگی سرانجام در هفدهم نوامبر سال 1917 میلادی درگذشت.

ساعت و تقویم روز ایران