امروز: ۱۴۰۳/۲/۹

تولد جان راکفلر سرمایه دار معروف امریکایی

  • تقویم : میلادی
  • تاریخ رویداد : 1839/7/8

جان داویدسُن معروف به راکْفِلِر، ثروتمند افسانه‌ای امریکا و مؤسس شرکت نفتی استاندارد اویل، در هشتم ژوئیه 1839 میلادی در نیویورک به دنیا آمد. وی سال‌های اولیه زندگی را با فقر و تهی‌دستی گذراند اما از جوانی به تجارت روی آورد و در 31 سالگی با مشارکت عده‌ای، سهام یک پالایشگاه را خرید. بدین ترتیب با سرمایه یک میلیون دلار شرکت نفتی استاندارد اویل را تأسیس نمود و طی چهار سال با به کار بستن فنون اقتصادی مقام اول پالایش نفتی امریکا را به دست آورد. راکفلر در چهل سالگی به مدد سرمایه‌ای که از رقابت با سایر بازرگانان کسب کرده بود، طی چندین سال به خرید پالایشگاه‌های کوچک محلی مبادرت ورزید و همه آنها را در مجتمع تولیدی واحدی متمرکز ساخت. وی در سایه مناقصه‌های قابل توجه، شبکه‌های خطوط آهن نیویورک و انحصار تصفیه نفت منطقه‌ای دیگر را به دست آورد.

راکفلر به تدریج در مناطق دیگر امریکا پالایشگاه‌هایی را تأسیس کرد و به این ترتیب شبکه فروش عظیمی را به راه انداخت. سپس کمپانی‌های حمل و نقل نفت از راه لوله‌های نفتی را نیز یکی پس از دیگری به انحصار خود درآورد و بدین ترتیب توانست انحصار پالایش و حمل و نقل را در سراسر امریکا به دست آورد. در دهه 1880 میلادی، کمپانی استاندارد اویل که به وسیله راکفلر تأسیس شده بود، به عنوان اولین تراست (اتحادیه) عظیم نفتی جهان شناخته شد. اندکی پس از سال 1900 میلادی، راکفلر اغلب رقبای خود را از میدان بیرون راند و خود یکّه‌تاز شبکه تولید، پالایش و توزیع نفت گردید.

راکفلر در دوران حیات خود برای انحراف اذهان عمومی، حدود پانصد میلیون دلار صرف کارهای خیریه کرد و چندین کلیسا، درمانگاه و بیمارستان و نیز دانشگاه شیکاگو را تأسیس و احداث نمود. تشکیلات راکفلر تنها به سبب دارا بودن قدرت مالی توانست در بحران مالی دهه 1930 امریکا برقرار بماند و کمترین ضرر را بدهد. راکفلر به عنوان ثروتمندترین مرد امریکا در آغاز قرن بیستم، به دلیل نفوذ و قدرت مالی خود، بر سیاست امریکا نیز تأثیر بسیار گذارد. در سال‌های آخر عمر راکفلر، مسئولیت امور بر عهده پسرش قرار گرفت و جان داویدسُن راکْفِلِر که آرزو داشت یک‌صد سال عمر کند، سرانجام در 16 نوامبر 1937 میلادی در نود و هشت سالگی درگذشت. او هنگام مرگ در رأس یک دودمان متحوّل و سرمایه دار قرار داشت و تمامی سرمایه‌داران مشهوری که با نام راکْفِلِر پس از وی در عرصه اقتصاد و سیاستِ امریکا ظاهر شدند، عموماً از نزدیکان او می‌باشند.

ساعت و تقویم روز ایران